Na co si dát pozor, když kupujete fungující stránky

Koupě hotových stránek s historií má své výhody. Nemusíte hledat někoho na tvorbu webu, psát texty ani budovat zpětné odkazy. Často se navíc prodávají za cenu, která je nižší než částka za vytvoření nových a srovnatelných stránek. Na druhou stranu je dobré postupovat obezřetně. V dnešním článku jsem proto sepsal základní body, podle kterých při nákupu webů postupuji.

Co všechno prověřit?

Návštěvnost - Screenshoty nestačí. Pokud je návštěvnost ve vyšších číslech a má vliv na cenu, vyžadujte nasdílení Google Analytics. Nezapomeňte prozkoumat zdroje návštěvnosti (zda není generovaná tzv. auto surfy nebo vložením kódů na více stránek), jejich kvalitu (jak dlouho na webu lidé zůstanou, kolik stránek si projdou) a stabilitu (statistika může být ovlivěná extrémy).

Ranky - Nejjednodušší je zadat doménu do www.ranky.cz. Pokud se chcete vyhnout webům s falešným Page Rankem, použijte ještě Fake PageRank Checker (třeba http://www.seomastering.com/fake-pagerank-checker.php). Pro zjištění historických ranků můžete vyzkoušet také stroke.cz (stačí v URL http://stroke.cz/info/ranky/seo-profit.cz upravit název domény).

Texty - Jsou originální (k ověření lze použít Copyscape, zdarma pouze v omezeném rozsahu) a má k nim prodávající autorská práva? Neobsahují nevhodné odkazy (porno, warez apod.) či obsah? Nezapomeňte, že i když jsou na webu dostupné stránky, ještě to neznamená, že mají nějaký obsah. Můžete se totiž setkat s tím, že autor webu vytvoří spoustu stránek a na některé vloží text "Obsah se připravuje". 

Obrázky - Stejně jako na texty se i na obrázky vztahuje autorské právo. Zkontrolujte si tedy, zda obrázky na webu neporušují zákon (zda jsou řádně zakoupené nebo uvolněné pod licencí, která umožňuje jejich volné použití).

Předchozí prodeje - Pokud vám například web prodává někdo, kdo jej koupil před měsícem nebo dvěma, je vhodné zbystřit. Možná totiž nesplnil jeho očekávání nebo předchozí majitel uvedl nesprávné údaje o návštěvnosti a výdělcích.

Výdělky - Pokud mají vliv na cenu, požadujte důvěryhodné doložení příjmů. Nezapomínejte, že screenshoty jdou zfalšovat. Zároveň zkuste zjistit, zda jsou výdělky udržitelné. Pokud totiž například affiliate partner před časem výrazně snížil provize, může to prodloužit návratnost investice.

Design a redakční systém - Bude nutné pro web vytvořit nový design nebo lze ponechat ten stávající? Pokud je web založený na statickém HTML/CSS, může to být problém. Již nasazený redakční systém vám totiž ušetří spoustu práce.

Odkazy -  Odkazy směřující na doménu lze zjistit například přes https://ahrefs.com/. Kromě počtu odkazů by vás měla zajímat především jejich kvalita, stálost, anchor text a typ (site-wide, podstránka). Velmi důležité také je, zda na web povedou i po změně majitele.

Předmět koupě - Co vše je předmětem aukce? Obsah, design, kompletní web nebo i zpětné odkazy? Do kdy platí hosting? Právě tento bod má výrazný vliv na konečnou cenu. Pokud totiž koupíte stránky kvůli jejich odkazům a za pár dní smaže původní majitel všechny odkazy na váš nový web, máte problém.

Závazky - Je nutné ponechat na webu nějaké reklamní plochy? Na jak dlouho?

Penalizace - Ověřte si, zda web není částečně nebo zcela penalizován vyhledávači. Za krátké ověření také stojí, zda stránky nepoužívají zakázané praktiky, za které penalizaci mohou získat.

Tři tipy na konec

  • Pozor na kupování webů, kde jsou předmětem koupě i osobní data uživatelů. V této problematice se neorientuji, ale vše bude pravděpodobně složitější. Pro více informací doporučuji přečíst diskusi Prodej webu s osobními údaji.
  • Mnoho prodávajících zdůvodňuje prodej tím, že na web nemá dost času. Může to být pravda, ale také nemusí. Někdy třeba vědí, že stránky nemají budoucnost a když je neprodají, raději je smažou a zruší. Může se ale třeba také stát, že prodávající zjistil, že affiliate program, na kterém je založená monetizace webu, bude zrušený.
  • Webům "s velkým potenciálem" nevěřte. Nic to neznamená. Každý má plnou hlavu nápadů, jak něco vylepšit a vydělat pohádkové peníze. Dokud se to skutečně nepodaří, nemá žádný potenciál cenu.

Protože mám zkušenosti s prodejem menších webů v řádech tisíců, může se rozsah a důležitost výše uvedených bodů zásadně lišit. U dražších stránek doporučuji investovat do kupní smlouvy, která ošetří vše potřebné. 

Kde kupovat/prodávat weby

Pokud máte web zaměřený na SEO, copywriting nebo tvorbu webu, kontaktujte mě. O nákup stránek na tato témata mám dlouhodobý zájem.